Transalpina – cea mai înaltă șosea din România!
În urmă cu ceva timp am scris un articol despre Trasfăgărășan, ”The best driving road in the world”, așa cum l-au numit cei de la Top Gear.
Eram de părere și încă sunt, că Transfăgărășanul este mai frumos decât Transalpina, datorită numărului mai mare de obiective turistice ( Lacul Bâlea, Cascada Bâlea, Barajul Vidraru, Cetatea Poienari .. și parcă drumul este mai frumos, curbele mai spectaculoase.
Totuși nu am apucat să scriu mai multe detalii despre Transalpina, poate și pentru că am reușit să o termin cap-coadă o singură dată, pentru că în general am vizitat zona iarna, când drumul este deschis doar până la Rânca.
Dacă nu mă înșeală memoria, cred că Transalpina a fost deschisă (parțial, pe risc propriu, în regim de șantier, pentru că oficial nici acum nu este deschisă pe toată lungimea) prin 2010-2011. Prima dată când am venit aici este și singura dată când am făcut drumul complet, de la Novaci până în Săliște din Jud.Alba și de acolo mai departe.
Atunci, vara anului 2012 am rămas cazat o noapte în Rânca și am vizitat pentru prima dată stațiunea…ce era de vizitat într-o stațiune montană în toiul verii..am dat câteva ture și am oprit la o palincă într-unul dintre puținele restaurante deschise atunci.
Porțiune de drum între Rânca – Obârșia Lotrului (2012)
Între timp am mai venit în Rânca de câteva ori, însă iarna, prin februarie 2013, când ne-am cazat în Novaci, iar ultima dată de Revelionul 2016, când am fost cazați în Polovragi. Despre alte obiective din zonă, precum Biserica și Peștera Polovragi, sau Peștera Muierii, de asemeni situată în zonă, o să scriu într-un alt articol.
Ultima îmbulgărire pe 2015 – Transalpina, sector Novaci- Rânca
Primul lucru care trebuie spus despre Transalpina: este cea mai înaltă șosea din România și din întreg lanțul Munților Carpați. Ajunge la altitudinea de 2145m, în Pasul Urdele, unde ești la propriu cu capul în nori și poți vedea Vf.Păpușa de sus.
Deasupra norilor
Referitor la originile sale, se spune că Transalpina are începutui romane (cum și numele este unul latin și înseamnă ”țara de dincolo de munți”). Armatele romane ar fi construit acest drum pentru a ajunge mai ușor la Sarmizegetusa.
Timp de secole a fost folosit de către păstori, care plecau cu oile în transhumanță spre Dunăre. În anii ”30 drumul a fost reconstruit de Regele Carol al II-lea, cel care alături de familia regală a traversat toată șoseaua la bordul unei mașini pentru a o inaugura. De atunci șoseaua a fost numită și ”Drumul Regelui”.
Ulterior a fost reabilitată de către nemți în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, după care a fost dat uitării de către autoritățile din România. Acest lucru poate a fost de bun augur, pentru că zona și-a păstrat un specific sălbatic, mai natural decât Transfăgărășanul.
Abia în anul 2008 a început asfaltarea drumui, însă firma angajată a dat repede faliment, iar lucrările nu au mai fost terminate (specific românesc). Totuși în proporție de 99% drumul a fost asfaltat, însă lipsesc parapeții și semnele rutiere, iar zone izolate cu lungimi de la 5 la 50m au rămas neasfaltate.
Peisaj din Rânca (feb.2013)
Cu o lungime de aproximativ 130km, Transalpina parcurge 6 masive muntoase și 4 județe. Cel mai spectaculos sector este între Rânca și Obârșia Lotrului, unde se atinge și altitudinea maximă, iar principalul obiectiv turistic poate fi considerat stațiunea Rânca, devenită din ce în ce mai căutată de turiști pentru practicarea sporturilor de iarnă.
Iată cum prin deschiderea unui drum montan se dezvoltă o importantă stațiune, care a ajuns să rivalizeze cu cele de pe Valea Prahovei.
Dacă la schiuri nu mă încumet, testez pârtia mică la săniuș
În acest moment Rânca reprezintă stațiunea situată la cea mai mare altitudine din România( aproximativ 1700m), dispune de 4 pârtii, toate dotate cu teleschi, unele au și nocturnă. Prea multe informații referitoare la calitatea pârtiilor nu vă pot oferi pentru că nu sunt mare fan al sporturilor de iarnă..
M-am dat doar cu sania pe pârtia mică de la intrarea în stațiune și a fost foarte bine și amuzant. De asemenea s-au construit foarte multe hoteluri, pensiuni și restaurante, spre deosebire de cum arăta prima dată când am trecut pe aici.
Peisaj din Rânca – 1 ianuarie 2016
Fiind drum montan, bineînțeles că și Transalpina este închisă pe durata iernii. Porțiunea Rânca-Obârșia Lotrului este acoperită cu zăpadă peste 6 luni pe an, în general din noiembrie până în aprilie, perioadă în care este interzisă circulația cu automobile.
Totuși drumul până la Rânca este deschis pe toată perioada anului așa că nu trebuie să vă gândiți de două ori dacă doriți să vă faceți aici vacanța, fie vara sau iarna.
Pe înserat, porțiune drum Rânca -Novaci, 1ianuarie2016