
Nu sunt vreun Nostradamus, dar am ceva experiență în domeniul ăsta. Și în ultimele zile ale anului 2021 scriam un articol denumit DEZAMĂGIREA BLUE AIR – DE EVITAT ÎN URMĂTOAREA PERIOADĂ?
Nu știu câți din cititori au luat seamă, sincer nici eu nu am făcut-o până la capăt și am mai luat bilete de la ei. Până la urmă, nevoia te îndeamnă și spre asta.
Zi de marți, ce părea normală. Încă o oră până la finalul zilei de muncă. Sună telefonul, urgență! De pe aeroport mă sună turistul, s-a anunțat anularea zborului BlueAir București-Cluj. Inițial au spus că va avea loc o întârziere de aprox.1 oră. Apoi, brusc, toate zborurile BlueAir apar anulate.
Toată lumea panicată, nedumerită. Între timp toată mass-media transmite că celor de la BlueAir le-au fost blocate conturile de către Ministerul Mediului, iar toate zborurile sunt suspendate până luni, 12 septembrie.
Cine sunt marii pierzători din acest scenariu
Ca întotdeauna, la mijloc sunt prinși mii de pasageri, care vor suporta costuri extra, poate zile pierdute, chiar de la serviciu. Turistul care mă sunase de pe aeroport a avut șansa de a prinde un autocar spre Cluj. Alții poate au luat trenul. Dar cel care trebuia să plece mâine la Barcelona, că începe munca? El ce face? Cele mai ieftine variante sunt peste 500 eur. Sau cu 2-3 escale.
Sigur, unii se gândesc că vor face reclamație și recuperează banii. La fel am făcut și eu în decembrie, când au anulat zborul Lisabona-București. După 9 luni, niciun semn despre banii mei. Ai posibilitatea să primești banii într-un BlueWallet, să îi folosești pe un zbor viitor. Dar care este viitorul BlueAir?
Poate de luni oamenii vor primi o rază de speranță. Rămâne de văzut dacă se reiau zborurile și ce soluții se vor găsi pentru despăgubirea oamenilor.
Celălalt mare pierzător este chiar statul român, care se autosabotează în acest moment. După ce a împrumutat compania cu zeci de milioane de euro, să treacă peste criza adusă de pandemie, acum îi pune capul pe buturugă și retează ca un adevărat călău medieval.
Sigur, BlueAir o merita fără discuție, dar poate erau soluții mai bune de a gestiona situația. Poate dacă statul lua în custodie compania, reușea să reducă din pierderi. Se știe că statul este un manager excelent :)
Alții sunt în extaz
Dacă BlueAir este la pământ, vestea a venit cum nu se poate mai bine pentru alții. Și pentru Tarom, desigur, deși nici ei nu stau tocmai pe roz. Să sperăm că nu o vor lua pe același drum, chiar dacă așa se anunță.
Principalii „winneri” sunt WizzAir și RyanAir, care vor prelua din fluxul de pasageri și din rutele lăsate libere de BlueAir. La nici 24h distanță de stoparea zborurilor BlueAir, cele 2 companii au anunțat „oferte promoționale” pentru toți cei care au fost păgubiți de compania românească.

Acum, câți vor beneficia de astfel de oferte, rămâne de văzur. Prefer să rămân sceptic, pentru că îi știu și pe cei de la WizzAir și RyanAir. Și ei au avut anulări cel puțin la fel de multe, dar se pare că fiind companii cu alte origini, statul nu are nicio putere asupra lor.
Acum cele două se vor a fi „salvatore di la patria”, dar presimt că vor urma niște creșteri semnificative de tarif, dacă BlueAir părăsește piața.
Război între BlueAir și statul român
Mai exact, războiul pare a fi între compania BlueAir și ANPC + Ministerul Mediului. Compania acuză Protecția Consumatorului că a fost amendată pe nedrept, pentru faptul că nu a înapoiat la timp banii turiștilor. Apoi acuză, probabil, faptul că nu se iau măsuri egale pentru toate companiile.
Unii fac și legături între faptul că ministrul de la Mediu este un reprezentant UDMR, iar cea mai câștigată din această debandadă este WizzAir.. dar acestea sunt doar speculații. Sperăm.
Între timp statul pare că dorește să ajute românii din afara țării, afectați de anulările BlueAir. A fost alocat un ajutor de 5 milioane de lei, către Tarom, care ar urma să aducă înapoi în țară câteva mii de români rămași blocați pe aeroporturile din Europa.
În plus a fost deschisă o linie telefonică la care cei rămași blocați pe aeroporturile europene să solicite ajutor consular. Acest număr este 0040751084537
Din păcate, un proiect românesc ce se anunța de succes, pare că a ajuns pe marginea prăpastiei. Chiar cu ambele picioare în groapă, poate se mai ține cu o mână de marginea acesteia.
În urmă cu ceva timp anunțau aeronave noi, rute deschise către destinații diverse, iată că managementul slab și poate ceva ghinion, au dus la o astfel de situație.