În noiembrie mergem în luna de miere, iar așteptarea este din ce în ce mai grea. Primele rezervări le-am făcut prin februarie, deci se fac aproape 9 luni în care am urmărit filme pe youtube despre diverse activități, am căutat variante de cazare, autobuze, avioane de legătură, ferry-boat și multe altele. Traseul este Singapore – Thailanda – Cambodgia – Bali (Indonezia), iar pentru unele dintre aceste țări este necesară viză! Viza pentru Thailanda mi-a creat cele mai mari probleme!
Cum se obține viza pentru Thailanda
Există 3 tipuri de viză pentru Thailanda, în funcție de planurile și necesitățile fiecăruia:
Visa on Arrival (VOA) – este cea mai simplă variantă, fiind obținută direct în Thailanda, în momentul în care intri în Regat. Aici puteți găsi toate punctele de intrare în Thailanda în care se oferă VOA.
- Acest tip de viză oferă o singură intrare și posibilitatea de a sta în țară 15 zile.
- Costă 2000 bath (50 euro)
- Documente necesare: pașaport valabil cel puțin 6 luni, formular tip completat, fotografie recentă (dimensiune 4x6cm), bilet de avion pentru retur (e-ticket plătit, nu rezervare), iar turistul trebuie să arate că dispune de 10.000 bath cash (sau echivalentul în Eur/USD, aprox.250), sau 20.000 bath cash în cazul familiilor.
Procesul durează doar câteva minute, însă pe aeroporturile aglomerate se poate ajunge la cozi mari și mult timp pierdut prin aeroport.
Tourist Visa Single Entry – pentru acest tip de viză este necesar să ajungeți la Ambasada Thailandei din București și oferă anumite avantaje, dar și dezavantaje.
- trebuie mers personal (în general) la Ambasada Regatului Thailanda (aici găsiți link pentru website-ul ambasadei).
- oferă o singură intrare și posibilitatea de a sta în țară 60 zile. Este perfectă pentru cei care au în plan un sejur mai lung și care nu părăsesc Thailanda pe durata vacanței.
- este valabilă 3 luni, deci nu o faceți mai devreme, pentru că expiră și nu vă ajută cu nimic.
- costă 30 euro (se poate plăti doar în euro)
- pe lângă documentele necesare la VOA mai sunt solicitate și alte hârtii (copie pașaport, copie carte identitate, poza să fie 3,5×4,5 cm, biletele de intrare și ieșire din Thailanda, rezervările la hotel, dovadă că sunteți angajat (cu salariul specificat) și un extras de cont (la zi), cu cât mai mulți bani.
Tourist Visa Multiple Entry – trebuie mers personal la Ambasada Regatului Thailanda și este necesar în cazul în care aveți un circuit mai lung, cu mai multe intrări în țară.
- oferă mai multe intrări în Thailanda, timp de 6 luni
- costă 150 euro (se poate plăti doar în euro)
- sunt necesare aceleași documente precum Tourist Visa Single Entry, însă în plus se solicită dovada bancară de minim 6000 eur în cont, pentru ultimele 6 luni!
Ce tip de viză am ales și de ce?
Inițial îmi imaginam puțin altfel traseul, începând în Thailanda (Chiang Mai și Bangkok), continuare spre Cambodgia/Singapore și Bali, urmând ca apoi să revenim în Thailanda (Phuket), de unde să plecăm spre casă. După aceea am văzut că este necesară Visa cu intrări multiple, mult mai scumpă și cu acele condiții draconice.
Am rămas la o singură intrare în Thailanda, urmând ca după 9 zile să pornim cu autocarul spre Siem Reap, Cambodgia. Drumul cu autocarul, dintre Bangkok și Siem Reap durează aproximativ 6-7 ore și trece printr-una dintre cele mai interesante zone vamale din regiune. În plus drumul cu autocarul oferă o mai bună imagine a celor două țări (în special zonele rurale) și nu în ultimul rând costă mai puțin (66 eur/2 persoane, compania Giant Ibis).
În cele din urmă am optat pentru Tourist visa single entry, direct de la ambasadă, în detrimentul VOA, din mai multe motive. Primul dintre ele este că sunt genul care vrea să fie pregătit din timp, să nu las pe ultimul moment aceste detalii. Din acest motiv am rezervat cu multe luni în avans toate cazările, ferry-boat-uri și chiar unele intrări la obiective turistice. Vreau ca în momentul în care ajung acolo toți banii disponibili să fie pentru vizitat/mâncat/shopping, nu pentru hoteluri, vize și transferuri.
Un alt motiv este prețul mai mic (30 eur în loc de 50 eur) și faptul că locuim în București, deci mai bine pierd câteva ore de stat acasă, decât câteva minute sau ore prin aeroport într-o țară străină.
Nu în ultimul rând îmi era teamă că nu voi primi viza VOA pentru acel bilet de autocar, sau cine știe ce motiv găseau ei la aeroport. Așa plec de acasă cu o certitudine.
Peste ce probleme am dat și experiența de la ambasadă
Înainte de a merge la ambasadă am dat un mail, în care solicitam mai multe informații, pentru a fi sigur că ajung pregătit, cu toate documentele necesare. Răspunsul a făcut să-mi cadă cerul în cap și să-mi văd toate planurile făcute praf. Se solicita în mod expres bilet de avion de ieșire din Thailanda, în condițiile în care noi deja plătisem pentru autocar.
Deși aveam bilet round-trip (București – Singapore și Bali – București), cu biletele de legătură + biletele de autocar, care aveau de asemenea e-ticket, mi s-a specificat că am nevoie de bilet de avion pentru a ieși din Thailanda, autocarul nefiind valabil. Așa că am fost nevoit să cumpăr bilete de avion Bangkok – Siem Reap și să renunț la banii dați pe autocar.
O altă problemă avea să fie salariul, un aspect important în vederea eliberării vizei. Cum sunt administrator al propriei firme (SRL) și am trecut salariul minim pe economie, erau șanse destul de mari să nu primesc viza, în ideea că banii din conturile firmei nu sunt banii mei :) Așa că a trebuit să aduc dovada că dispun de o sumă importantă de bani în conturile proprii, suficienți pentru a trăi în Thailanda. Am avut în cont 12.000 lei, ceea ce se pare că a fost suficient pentru 2 persoane.
Emoțiile au fost destul de mari, deoarece nu se specifica nicăieri sumele minime necesare, fiind la aprecierea doamnei Nina Mihai, o persoane mult hulită în mediul online. Doar de curiozitate, încercați un search pe google cu „doamna nina ambasada thailandei” și o să vedeți povești de șoc și groază, cu diverse întâmplări ce o prezintă pe dânsa drept un balaur, un monstru, o persoană fără suflet, care pică pe toată lumea.
Dânsa a fost cea care mi-a răspuns la mailuri și ulterior la telefon, când eram puțin încurcat de treaba cu autocarul. Sincer să fiu, a fost foarte amabilă, mai ales la telefon când mi-a explicat tot ce aveam nevoie să știu. Cred în continuare că a fost un exces de zel faptul că nu s-au acceptat biletele de autocar, însă în rest a fost de nota 10!
După toate lămuririle am început să punem la cap dosarul. Fișe de angajat, printat bilete avion, printat vouchere de cazare, copii pașaport și buletin, scos extras de cont la zi și fotografiat în drum spre ambasadă, la Sun Plaza. Puteți apela și la cabinele foto de la metrou (există una chiar la Universitate, costă în jur de 20 lei un set de poze). Formularul l-am scos de pe site și l-am completat de acasă, pentru a nu mai pierde timp acolo. Completați cu atenție formularul, iar poza o puteți lipi la ambasadă, unde găsiți și lipici pentru poză. Nu folosiți capse pentru prinderea fotografiei deoarece nu se va accepta.
Ajunși la ambasadă a trebuit să închidem telefoanele, iar pe holul clădirii am găsit-o pe Doamna Nina, care povestea unui cuplu experiența dânsei de viață. Era foarte bine dispusă și cu chef de vorbă, total în contradicție cu ce văzusem pe internet. După cei 2 am urmat noi, deci nu a fost deloc aglomerat.
Am scos documentele și le-am împărțit pe din 2: un morman de hârtii pentru mine și unul pentru Sorina. Atunci ne-am dat seama că biletele de avion și voucherele de cazare le aveam printate doar o dată și era nevoie de ele pentru fiecare în parte, motiv pentru care Sorina a trebuit să dea o fugă până la xerox. Extrasul de cont este suficient într-un singur exemplar, în cazul familiilor.
Toată treaba a durat maxim 5 minute, după care ne-a chemat peste o săptămână pentru a ridica pașapoartele cu viza. Astăzi s-a făcut săptămâna și am găsit-o pe doamna Nina la fel de binedispusă și mi-a dat documentele într-un minut.
Poate cu ani în urmă, când nu exista VOA și singura posibilitate de a lua viza era prin ambasadă, doamna era mai dură și mai puțin cooperantă. Poate se pierde cu firea mai ușor, dacă nu reușești să completezi corect formularul, sau dacă nu ai toate actele la dosar, însă mie personal mi s-a părut foarte ok.
Sfaturi pentru obținerea vizei
- dacă ești din București, mergi la ambasadă și ia-ți viza de acolo. Se eliberează într-o săptămână și scutești 20 eur + timp la aeroport
- în cazul în care ești din provincie și nu stai mai mult de 15 zile în Thailanda, iar o intrare îți este suficientă, atunci rămâi pe VOA. Nu are rost să faci 2 drumuri până la ambasadă (unul pentru a depune actele și altul după o săptămână pentru a le ridica)
- dacă nu ai un salariu mare și nici bani mulți în cont, rămâi pe varianta VOA (în cazul acesta arăți doar cei 10.000bath/persoană la aeroport)
- dacă toate discuțiile de pe internet referitoare la doamna Nina te sperie, rămâi pe varianta VOA, însă dacă mergi pregătit și cu zâmbet și bun simț, nu vei avea probleme
- mergi la ambasadă doar când ai dosarul gata, altfel îți pierzi timpul, dar și pe al altora
- completați formularul de acasă, faceți copii la toate documentele (câte o copie pentru fiecare persoană care solicită viza, inclusiv la biletele de avion și voucherele de cazare), nu uitați poza și banii cash în euro.
Unde se află Ambasada Thailandei:
Royal Thai Embassy se află în apropierea Universității, undeva prin spatele Hotelului Intercontinental. Se poate ajunge cu ușurință de la Metrou Universitate, în maxim 5 minute de mers pe jos. Adresa: str. Vasile Conta, nr.12.
Program Ambasada Thailandei (pentru vize):
Luni – Vineri: 09:30 – 12:00 și 13:30 – 15:30Nu este necesară vreo programare, nici pentru depunerea actelor și nici pentru ridicarea vizei. Noi am avut noroc și nu am prins aglomerat, deci sunt șanse să terminați în câteva minute.
Pentru mai multe condiții de călătorie în Thailanda accesați site-ul mae.